З початку повномасштабної війни росії проти України кількість випадків глушіння та спотворення GPS-сигналів у країнах Європейського Союзу різко зросла. За оцінками Єврокомісії, нині приблизно 40% усіх рейсів у Європі стикаються з проблемами навігації.
Комісар ЄС з питань оборони та космосу Андрюс Кубілюс у коментарі Суспільному наголосив, що це явище вже становить загрозу для цивільної авіації та вимагає комплексної реакції на рівні ЄС.
Galileo замість GPS
Щоб знизити ризики, ЄС активно розвиває власну супутникову систему Galileo — альтернативу американському GPS. За словами Кубілюса, ключова перевага — наявність зашифрованих сигналів для урядових і критично важливих користувачів, що зробить систему стійкішою до спроб втручання.
«У Литві лише за серпень було зафіксовано близько тисячі випадків перешкод у роботі літаків. Коли ми подорожували разом із головою Єврокомісії, наш літак також став мішенню для таких атак», — розповів єврокомісар.
Інциденти над Балтійським морем і в Болгарії
-
4 вересня транспортне агентство Швеції повідомило про різке зростання GPS-перешкод над Балтійським морем. За попередніми оцінками, до цього причетна росія.
-
1 вересня Financial Times повідомила про інцидент із літаком, що перевозив Урсулу фон дер Ляєн: через відключення GPS під час підходу до аеропорту Пловдива (Болгарія) екіпаж був змушений орієнтуватися за паперовими мапами. У Єврокомісії підтвердили, що йдеться про ймовірну операцію російських систем із глушіння сигналів.
Калінінград — база для втручань
За даними Bloomberg, росія використовує територію Калінінградської області, яка межує з Польщею та Литвою, як одну з головних точок для порушення роботи супутникових систем Євросоюзу. Це створює особливу загрозу для цивільної авіації в регіоні Балтійського моря.
Що далі?
ЄС працює над створенням нових технологій для виявлення перешкод і спроб підробки сигналів у режимі реального часу. Такі інструменти дадуть змогу пілотам і користувачам систем навігації завчасно отримувати попередження про зони активних атак.
Проблема глушіння GPS-сигналів у Європі перетворюється на системну загрозу безпеці. Від масштабних інцидентів над Балтійським морем до прецеденту з літаком Урсули фон дер Ляєн — ці випадки показують, що технологічна війна стала частиною гібридних атак. Європейський Союз відповідає розробкою Galileo та інноваційних систем захисту, проте масштаби виклику лише зростають.